Zakres działania Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu
Zgodnie z ustawą o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 360 z późn. zm.) a także Zarządzeniem nr 1041 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji (tekst jednolity Dz. Urz. KGP z 2013 r. poz. 50 z późn. zm.) oraz Regulaminem Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu z dnia 27 sierpnia 2018 roku z późn. zm. do zakresu działania Komendy Miejskiej Policji należy:
1. Tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
- zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,
- zwalczanie przestępczości,
- ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
- zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,
- organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych oraz ochronnych,
- edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
- kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2. Wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w celu ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
3. Prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji, organami administracji publicznej i organizacjami społecznymi;
4. Koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez jednostki Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu oraz udzielanie tym jednostkom wsparcia;
5. Realizowanie zadań związanych z zabezpieczaniem śladów i dowodów przestępstwa na miejscach zdarzeń;
6. Organizowanie, wykonanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie pełnienia służby przez policjantów służby prewencyjnej;
7. Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych w jednostkach Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu;
8. Planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowanych zgromadzeń publicznych i protestów społecznych oraz w związku z odbywaniem się imprez masowych;
9. Organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu w tym zakresie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
10. Ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na wodach i obszarach przywodnych;
11. Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
12. Realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
13. Analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
14. Edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg, wód i terenów przywodnych oraz przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym, na wodach i na tych terenach;
15. Zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
16. Realizowanie doprowadzeń osób oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji, Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu oraz jednostkami Policji nadzorowanymi przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu;
17. Współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
18. Analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;
19. Ocenianie funkcjonowania jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu;
20. Podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień międzynarodowych w zakresie zwalczania przestępczości, międzynarodowej współpracy policyjnej oraz uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach policyjnych;
21. Planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych, a także przygotowania do wykonywania zadań w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych oraz bieżące współdziałanie z innymi podmiotami systemu bezpieczeństwa państwa;
22. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach określonych w ustawach oraz rejestracja broni pneumatycznej;
23. Zapewnienie obsługi prasowej oraz organizowanie kontaktów Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu z mediami, a także wykonywanie zadań w zakresie komunikacji wewnętrznej,
24. Realizowanie zadań służby wspomagającej Policji na obszarze powiatu przez:
- zapewnianie pomocy prawnej Komendantowi Miejskiemu Policji w Wałbrzychu,
- przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji,
- wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,
- doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu przez monitorowanie i ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych,
- opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu oraz innych rozstrzygnięć w sprawach określonych odrębnymi przepisami,
- wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa,
- eksploatowanie policyjnego systemu łączności i informatyki, w tym poczty specjalnej, oraz realizację usług telekomunikacyjnych, pocztowych i informatycznych dla organów zespolonej administracji rządowej na podstawie odpowiednich porozumień,
- eksploatowanie i techniczne utrzymanie w Komendzie Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostkach Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- zapewnianie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu,
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz bieżącej eksploatacji i konserwacji obiektów, środków transportu i wyposażenia technicznego, a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych,
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych oraz obowiązujących w tym zakresie standardów i kontrolowanie ich stosowania,
- wykonywanie zadań inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu w porozumieniu z właściwą komórką organizacyjną Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- gromadzenie, opracowywanie, zabezpieczanie i udostępnianie zasobów archiwalnych Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu,
- wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz problematyki medycyny pracy,
- przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków kierowanych do Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu.