Udostępnianie materiałów archiwalnych
Dostęp do zasobów archiwalnych
Składnicy akt KMP w Wałbrzychu
Do podstawowego zakresu działania Składnicy akt KMP w Wałbrzychu należy:
- gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji,
- wykonywanie czynności w zakresie opracowywania kwerend,
- sporządzanie kserokopii dokumentów,
- udzielanie informacji na podstawie zgromadzonych materiałów,
- udostępnianie materiałów archiwalnych.
Zasób Składnicy akt KMP w Wałbrzychu stanowią:
- materiały byłej Milicji Obywatelskiej wytworzone w latach 1955 – 1990 r.
- materiały wytworzone przez Komendę Miejską Policji w Wałbrzychu od 1990 r.
Dokumenty wytworzone przez MO do roku 1954 oraz łączące się z działalnością byłej Służby Bezpieczeństwa oraz ZOMO wytworzone do roku 1990 zostały w całości przekazane do Instytutu Pamięci Narodowej Oddział we Wrocławiu ul. Sołtysowicka 21a 51-168 Wrocław.
Składnica akt KMP w Wałbrzychu udostępnia swoje zasoby do celów:
- służbowym uprawnionym podmiotom,
- naukowo-badawczych,
- publicystycznych i innych.
Dokumentację udostępnia się, jeśli nie zawiera ona wiadomości stanowiących informację niejawną i nie wymaga ochrony przewidzianej przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 412).
Wnioski należy kierować na adres:
Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu
ul. Mazowiecka 2
58-300 Wałbrzych
Akta udostępnia się na pisemny wniosek.
Wniosek powinien zawierać:
-imię i nazwisko,
- rodzaj i numer dokumentu tożsamości,
- adres do korespondencji – jeżeli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel,
- nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały – jeżeli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,
- wskazanie materiałów lub określenie tematu, którego one dotyczą,
- określenie celu i sposób wykorzystania materiałów.
Udostępnienie do celów naukowo-badawczych wymaga od wnioskodawcy załączenia zaświadczenia z uczelni.
Udostępnienie do celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od wnioskodawcy wskazania swojego interesu prawnego.
Udostępnianie akt:
- zawierających informacje niejawne – następuje zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych,
- zawierających informacje publiczne - następuje zgodnie z przepisami o udostępnianiu informacji publicznej,
- zawierających dane osobowe - następuje zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych,
- operacyjnych - następuje zgodnie z przepisami regulującymi czynności operacyjno-rozpoznawcze i z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wynikającą z przepisów prawa cywilnego w przypadku wykorzystania wiadomości uzyskanych z udostępnianej dokumentacji w sposób naruszający dobra osób trzecich.
Akta udostępnia się w siedzibie Składnicy akt KMP w Wałbrzychu, w obecności pracownika Składnicy akt.
Składnica akt wydaje zaświadczenia na podstawie posiadanego zasobu zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.
Zgodę na udostępnienie akt poza resort spraw wewnętrznych i administracji wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, bądź osoby przez niego upoważnione. Zgodę na udostępnienie akt wytworzonych przed 30 laty wydaje Komendant Główny Policji.
Szczegółowe zasady udostępniania materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej zawarte są w następujących aktach normatywnych:
- ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 217 ze zm.)
- rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dz. U. Z 2011 r. Nr 196 poz. 1161)
- zarządzenie nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. MSWiA Nr 9 poz. 42)
- zarządzenie nr 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dz. Urz. KGP Nr 16 poz. 95 ze zm.)
Składnica akt Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu mieści się przy ul. Mazowieckiej 2 i jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30.